Azonnali hívás
Lassabban építkezik, mélyebb szinten fejti ki a rágákat

Lassabban építkezik, mélyebb szinten fejti ki a rágákat

2022/10/26 | 5 perc

Ustad Wasifuddin Dagar koncertjéről mesél Virágh Balázs

Virágh Balázs, az indiai zene szakértője, a Pakhawaj ütős hangszer hazai mestere fejti ki, hogy mit kell tudni Ustad Wasifuddin Dagar október 28-i, pénteki koncertjéről, hogy miért számíthatunk csodálatos élményre ezen Szakrális zenei sorozaton belül megtartott eseményen, amelyet aznap 18:30-tól egy Dhrupad énekstílusról szóló workshop is megelőz.

Mit érdemes tudni a Dhrupad stílusról, a dagarbani klasszikus indiai énekről, aminek Ustad Wasifuddin Dagar 20 nemzedék óta örököse?

Mitől más ez az énektradíció más énektradíciókhoz képest? A Dhrupad stílus Észak-India legrégebbi, máig fennmaradt zenei tradíciója. Lassabban építkezik, mélyebb szinten fejti ki a rágákat, mint bármely egyéb stílus. Nagy hangsúlyt fektetnek a zenészek az “álap” tételre, mely a koncert elején hallható ritmus nélküli improvizatív építmény. Ezen zenei tradíció egyik legfontosabb iskolája – másnéven gháranája – a Dagarbani, melyet a Dagar család évszázados munkája hozott létre/tartja életben a mai napig. Ennek a Dagar családnak a feje, azaz szenior képviselője Ustad F. Wasifuddin Dagar.

Hogyan viszonyul az énekhez a Pakhawaj ütőhangszer ebben a tradícióban?

A Pakhawaj szintén egy elengedhetetlen része az Indiai Klasszikus zene tárgyalásának. Ezt a hangszert tekintik Észak-India legősibb ütős hangszerének, melyet a mítosz szerint maga Brahma hozott létre. Lényegében a ma főleg elterjedt Tablá nevű ősének tekinthető. Hagyományosan a Dhrupad zene kísérőhangszere, de megszólal szóló hangszerként is, illetve egyéb zenei stílusok és táncok kísérőjeként is.

A Dagar által énekelt dalok szakrális zenék. Mikről énekel ezekben a Zene Házában október 28-án?

Ustadji – ahogy Indiában nevezzük őt, mely mestert jelent – repertoárja elképesztő méreteket ölt a kompozíciók terén, több száz rágát énekel, bennük még megannyi kompozíciót, melyek változatos témákról szólnak. Szólhatnak istenekhez, királyokhoz, mesélhetnek történeteket vagy ábrázolhatnak absztrakt érzelmeket, szituációkat is. A mesterek a tanpurá (kísérő drónhangszer) hangolása közben szokták eldönteni, hogy milyen rágát, azon belül pedig milyen kompozíciót fognak énekelni, ezért nem tudom megmondani mi lesz a téma, de biztosan csodálatosan szép lesz!